Krīze kā iespēja mācīties..

Krīze kā iespēja mainīties…

Vakar biju uz vienu ļoti labu webināru par Komandas vadību krīzes apstākļos. Apkopojums no 60 minūtēs dzirdētā (iespējams, ka kāds saprata savādāk, tas ir mans subjektīvs traktējums plus šis tas ir pielikts klāt no savas pieredzes).

👉 Krīze ir iespēja izveidot jaunas procedūras un procesus savā uzņēmumā, atjaunot to (kaut arī sāpīgā veidā). 

👉 Jebkura krīze beigsies un nav svarīgi kad – pēc pusgada, gada vai diviem! Jūs, kā līderis, uzdodiet sev jautājumu “Kādu es vēlos redzēt savu organizāciju, kad tas viss būs beidzies?”

Svarīgas atziņas:

1. Veidojiet sapratni par pieņemto lēmumu kritērijiem – kāpēc jūs darat, to ko darat? 

📍 Cilvēkiem ir fiziska nepieciešamība saprast kas un kāpēc notiek!

📍 Pretējā gadījumā cilvēki sāk “aizpildīt tukšos laukus”, veidojot stāstus un interpretācijas! Bet stāsti vienmēr ir sliktāki nekā ir patiesībā! Neatstājiet vietu iztēlei! Esiet maksimāli atklāti un jūtu saudzēšana šajā momentā tikai nodarīs jums pāri un nekādu labumu nesesīs – stāstiet visu kā ir, par ja ir pavisam slikti!

2. Saglabājiet uzticību jums, kā līderim!

📍 Neviens no jums nesagaida, ka jūs ziniet kā rīkoties šobrīd!

📍 Un iespējamā kļūda ir, ka tomēr piedāvājiet konkrēto risinājumu / plānu. Tas, pirmkārt, var izraisīt pretestību. Otrkārt, jūs varat kļūdīties un tad uzticēšanās būs zaudēta.

📍 Ko darīt? Piedāvājiet nevis risinājumu, bet gan konstatējiet faktu – “Jautājums / problēma ir tāda un tāda. Ko darīsim?” Jā, iespējams, tas ir nedaudz ilgāk, bet tā jūs iegūstiet daudz vairāk.

📍 Pat ja nolēmāt pieturēties pie direktīvā vadības stila (jā, tas ir ātrāk, piekrītu), piedāvājiet komandai nevis atbildes un risinājumus, bet gan skaidru procesu – ko darīsim un kad – uz dzelžaini pie tā pieturieties (kā jūs saprotiet, šobrīd process var būt īsāks laikā, lai paliek augsta fliksibilitāte).

3. Iesaistiet

📍 Risinot jautājumus kopā ar savu komandu, jūs paaugstinat iesaistes līmeni un izvairoties no riska, kas minēts iepriekšējā punktā.

📍 Izveidojiet “krīzes vadības komandu” (vēlams ne vairāk kā 7-8 cilvēki) un iesaistiet / komunicējiet bieži. Izveidojiet dzelžainu dienas rutīnu! Ja virzienu ir daudz, šādu komandu var būt vairāk – katra atbildēs par savu jomu.

SVARĪGI!

👉 Apspriest un visiem saprast “Kāds ir mūsu kopējais mērķis šim laikam?

📌 Ja to neizdara, tad mērķis izveidosies pats par sevi – personīgā vai kolektīvā izdzīvošana (kas var būt ne tik produktīvi, ja jāmaina daudzi procesi vai jāievieš kaut kas jauns) 

👉 Ir svarīgi saprast “Pret ko mēs cīnāmies?

📌 Ja nav apzināti konstatēts “ārējais ienaidnieks” (cilvēki neapzināti meklē tādu visās smagās situācijās, šobrīd tas var būt kaut vai “vīruss”), tad komanda var atrast savu “ienaidnieku” uzņēmuma iekšienē. Un, pieļauju, kas tas ar lielu iespējamību būs viņu vadītājs vai kāds no augstākās vadības (kas arī nebūs ļoti produktīvi, piekrītiet).

DUBULTSVARĪGI!

👉 Ja kontrole pār situāciju jau ir zaudēta un iekšējā krīze un haoss uzņēmumā ir jau sācies – VĒL VAR VISU LABOT! 

📌 Izmantojiet augstāk minēto informāciju vai piesaistiet konsultantu no ārpuses, kas 2-3 stundās palīdzēs Jums sastādīt darbības plānu un, iespējams, pat palīdzēs novadīt šādu tik nepieciešamo sanāksmi ar jūsu darbiniekiem!

📌 Ja jums pašam, kā līderim, stresa un uztraukuma līmenis jau iet pāri visām robežām, steidzami meklējiet PROFESIONĀLO palīdzību – psiholoģija, supervīzija vai koučings. Jums jātiek ar sevi galā, savādāk situāciju komandā tikai pasliktināsies – “emocijas līp”.

Apkopojot īsumā:

🔗 Veidojiet dzelžainu ikdienas komunikācijas rutīnu un ieradumus (ja komanda ir izkliedēta, tad tas ir vēl svarīgāk). Jābūt vismaz kaut kam noteiktam nenoteiktos laikos, kad viss katru dienu mainās!

🔗 Runājiet ar savu komandu atklāti cik briesmīga patiesība nebūtu!

🔗 Veidojiet sapratni par to, kas notiek un kādi faktori ietekmē šādu vai tādu lēmumu.

🔗 Visiem spēkiem saglabājiet uzticību sev – turiet savu vārdu ko jums tas nemaksātu!

🔗 Noskaidrojiet / kopā izveidojiet kolektīvo mērķi.

🔗 Noskaidrojiet / kopā nosakiet “ārējo ienaidnieku”.

🔗 Iesaistiet / iesaistiet / iesaistiet!

“Kādu es vēlos redzēt savu organizāciju, kad tas viss būs beidzies?” 

“Kāda būs mana komanda, kad tas viss beigsies?” 

“Kāds es vēlos būt pēc tam?”

Šo tēmu labi papildina iepriekšējais ieraksts, ko var palasīt šeit: https://metacoach.lv/darbinieku-atbalsts-parmainu-laika/ 

Ja Jums rodas kādi jautājumi par šo tēmu vai nepieciešama palīdzība vai pat vienkārši izrunāties, droši rakstiet laila.snidzane@apcoach.org / zvaniet 29412983.

Ar cieņu,

Laila Snidzāne

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *