Metaforiskās asociatīvās kartītes (saīsināti MAK) ir īpaši veidotas kārtis ar attēliem, simboliem, ainavām, dzīvniekiem, sadzīves priekšmetiem, dzīves situācijām, pasaku tēliem, cilvēkiem un viņu mijiedarbību vai abstraktiem zīmējumiem, kas palīdz cilvēkiem rosināt domas, sajūtas un atziņas. Atšķirībā no parastajām spēļu vai taro kārtīm, MAK kartītēm parasti nav konkrētu norādījumu vai noteiktas nozīmes. To vērtība slēpjas tajā, ko katrs cilvēks pats redz un sajūt, skatoties uz attēlu – katrs to interpretē pa savam.
Metaforiskās asociatīvās kartītes darbojas, stimulējot smadzeņu radošās un emocionālās zonas, veicinot dziļāku pašizpratni un emocionālo regulāciju. Pētījumi apstiprina to efektivitāti dažādās jomās, tostarp sociālās inteliģences attīstībā, emocionālās inteliģences uzlabošanā un neirofizioloģisko reakciju modulācijā.
Kā metaforiskās asociatīvās kartītes darbojas no smadzeņu darbības skatpunkta?
MAK izmantošana aktivizē sarežģītus smadzeņu procesus, kas saistīti ar metaforu izpratni un interpretāciju. [1] Metaforu veidošanā un saprašanā piedalās vairākas smadzeņu sistēmas tādas kā, piemēram:
-
-
-
- Default mode network (piem. precuneus and left angular gyrus; AG) – saistīts ar brīvo domāšanu, asociācijām un nozīmes meklējumiem.
- Izpildfunkciju tīkls (piem. right intraparietal sulcus; IPS) – atbild par mērķtiecīgu domāšanu un kognitīvo kontroli.
- Svarīguma (salience) tīkls (piem. right anterior insula) – palīdz pārslēgt uzmanību starp dažādām domāšanas sistēmām un fokusēties uz nozīmīgāko.
-
-
Pētījumi rāda, ka metaforu izpratne aktivizē vairākums gan kreisās, gan labās smadzeņu puslodes apgabalus[2]. Labajai puslodei ir ir liela loma tieši jaunu, neierastu metaforu apstrādē, kas veicina radošu un elastīgu domāšanu.
Visi šie smadzeņu tīkli un apgabali sadarbojas, lai apvienotu abstraktus jēdzienus, emocijas un simbolus, ļaujot cilvēkiem savienot šķietami nesaistītus priekšstatus un veidot jaunas atziņas, interpretējot MAK attēlus. Notiek racionālo aizsardzības mehānismu apiešana. MAK attēlu metaforiskā un vizuālā daba palīdz apiet smadzeņu loģiskos filtrus un aizsardzības mehānismus, ļaujot cilvēkam piekļūt dziļākām emocijām un pieredzei drošā un nekonfrontējošā veidā.
Psiholoģiski MAK darbojas, pateicoties šādiem mehānismiem [3]:
-
-
-
- Projekcija – cilvēks neapzināti pārnes savas iekšējās izjūtas uz kartītes attēlu.
- Identificēšanās – skatītājs jūtas saistīts ar redzamo personu, situāciju vai simbolu.
- Metaforiskā interpretācija – attēli tiek uztverti simboliski, nevis burtiski.
- Asociatīvā domāšana – cilvēks saista redzēto ar saviem atmiņu tēliem, emocijām un pieredzi.
-
-
Šis process aktivizē semantisko atmiņu (zināšanu krātuvi) un emocionālos centrus, palīdzot piekļūt arī zemapziņā esošai informācijai.
Lai gan tiešu un plašu klīnisko pētījumu par MAK efektivitāti ir salīdzinoši maz, to iedarbības psiholoģiskie mehānismi ir labi pamatoti kognitīvajā neirozinātnē, kas pēta metaforu un asociatīvās mācīšanās procesus. Pētījumi apliecina, ka metaforu apstrāde, kas ir MAK pamatā, iesaista tās pašas smadzeņu zonas, kas saistītas ar radošumu, semantisko integrāciju un emocionālo apstrādi [4]. MAK darbība atbilst asociatīvās mācīšanās principiem, kur jauna izpratne veidojas, sasaistot ārējos stimulus – šajā gadījumā kartītes – ar personīgu pieredzi. Savukārt profesionāļu prakses novērojumi rāda, ka MAK palīdz klientiem izteikt emocijas, gūt dziļas atziņas un atrast risinājumus problēmām gan terapijas, gan koučinga procesos.
Kas notiek procesā?
1. Projekcija un zemapziņas aktivizēšana. Skatoties uz kartīšu attēliem, cilvēki bieži projicē savas domas, sajūtas un pieredzi uz redzēto. Šis projekcijas process ļauj piekļūt zemapziņas materiālam, kas citādi varētu būt grūti sasniedzams. Tas palīdz identificēt iekšējos konfliktus, vēlmes un resursus, veicinot dziļāku pašizpratni.
2. Labās smadzeņu puslodes aktivizēšana. MAK izmantošana stimulē smadzeņu labo puslodi, kas atbild par iztēli, intuīciju un radošumu. Tas ļauj cilvēkiem piekļūt saviem iekšējiem resursiem un rast jaunas perspektīvas problēmu risināšanā.
3. Efektīvāka informācijas apstrāde. Dualās kodēšanas teorija. Saskaņā ar dualās kodēšanas teoriju, informācija tiek efektīvāk apstrādāta un atcerēta, ja tā tiek prezentēta gan vizuāli, gan verbāli [5]. MAK apvieno attēlus ar iespējamu verbālu interpretāciju, tādējādi uzlabojot informācijas iegaumēšanu un izpratni.
Kopumā metaforiskās asociatīvās kartītes darbojas kā spēcīgs instruments, kas aktivizē plašus smadzeņu tīklus un procesus, kas saistīti ar iztēli, emociju apstrādi, semantisko integrāciju un radošu domāšanu. To metaforiskā daba palīdz apiet loģiskās domāšanas filtrus, ļaujot cilvēkam nonākt tuvāk savām patiesajām sajūtām, pieredzei un iekšējiem konfliktiem. MAK būtiski veicina pašrefleksiju, emocionālo izpausmi un risinājumu meklēšanu gan individuālās, gan profesionālās attīstības kontekstā.
Nākamajā rakstā dalīsimies ar dažādiem MAK veidiem un pielietošanas iespējām!
Ieskats mūsu kartīšu idejās: https://ej.uz/MAKveidi
Avoti:
[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28038366/
[2] https://www.academia.edu/23473472/Neural_correlates_of_metaphor_processing
[3] https://www.oh-cards-institute.org/publications/academia/professional-publications/psychological-mechanisms-of-the-use-of-metaphoric-associative-cards/
[4] https://www.oxfordbibliographies.com/display/document/obo-9780199828340/obo-9780199828340-0080.xml
[5] https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-coding_theory