Komandu koučings

Kas koučam jāņem vērā vadot komandu koučingu?

Komandu koučingā katrs iesaistītais ir ar savu pieredzi, ekspektācijām, raksturu, uzskatiem un personīgajiem mērķiem. Tādēļ rūpīga un strukturēta sagatavošanās būtiski paaugstina kouča izredzes uz labākiem rezultātiem. Šajā rakstā atradīsiet pieturpunktus, kurus es izmantoju par pamatu savam “checklist”, gatavojoties komandu koučingam.

 

PASŪTĪTĀJS

Saruna ar pasūtītāju ir ļoti būtiska, lai sagatavotos veiksmīgam komandu koučingam. Ja no pasūtītāja var noprast, ka no dalībniekiem gaidāma pretestība pret mērķi vai savstarpējas nesaskaņas, es ieteiktu pirms komandu sesijas individuālas intervijas ar katru. Tas būtu vērtīgi jebkurā gadījumā, bet pie pretestības un nesaskaņām tas ir īpaši svarīgi. Interviju process palīdzētu man kā koučam labāk saprast, ar ko darīšana un vēl labāk sagatavoties komandu darbam. Es esmu pārliecināta, ka arī komandai būtu lielāki ieguvumi, jo vairāk uzmanības tiktu pievērsts jautājumam, pastiprinot tā būtiskumu. Dalībniekiem būtu laiks padomāt pirms sesijas un pašiem noskaņoties, kā arī iepazīties ar mani kā kouču. Protams, var gadīties, ka kādam dalībniekam arī individuāli rodas nepatika pret mani kā kouču vai cilvēku, bet viens pret viens spriedzi nolīdzināt ir vieglāk nekā komandas klātbūtnē.

 

Sarunas pieturas punkti:

        • Noskaidrot nodomu, mērķi, ekspektācijas, ko pasūtītājs iedomājies un vēlas panākt ar koučingu.
        • Iepriekšējā pieredze ar koučingu – vai ir? Ja ir, kāda? (gan pasūtītājam, gan komandai).
        • Izstāstīt īsi par koučingu, kas tas ir un kas tas nav.
        • Pasūtītāja saistība ar komandu/grupu (tiešais/netiešais vadītājs, personāldaļas pārstāvis, projekta vadītājs, ģimenes loceklis u.c.)
        • Pasūtītāja dalība pašā koučinga sesijā.
        • Komandas apraksts (cik dalībnieku, statusi, savstarpējās attiecības, valoda, vecums, dzimums utt.) Esošā realitāte par mērķi – kas jau ir un kas ir bijis darīts līdz šim?
        • Komandas informētība par gaidāmo, reakcijas.
        • Sadarbības formāts (vieta, laiki, komunikācija, interviju sadaļa, sesiju daudzums, sadarbības ilgums, līgums).
        • Atrunāt cenu, samaksas veidu un kārtību.

 

INDIVIDUĀLAS INTERVIJAS

        • Iepazīstināt ar koučingu, sadarbības tēmu/mērķi un intervijas mērķi un gaitu.
        • Galvenais uzdevums izveidot kontaktu ar dalībnieku un ievākt nepieciešamo informāciju komandas koučinga sesijai.
        • Atkarībā no tēmas, interviju posmu labprāt izmantotu arī kādu konkrētu datu ievākšanai, ko apkopot un izmantot komandas sesijas laikā.
        • Iedod atbalstu, ka viņa viedoklis un loma komandā ir svarīga.
        • Noskaidrot, cik droši jūtas izteikties kolēģu klātbūtnē.

 

VIDE

Ko ņemt vērā un neaizmirst gatavojoties?

Online:

        • savienojuma kvalitāte man kā koučam;
        • bāzes tehniskās zināšanas, lai vajadzības gadījumā var palīdzēt dalībniekiem;
        • dalībnieku kameru ieslēgšana (iepriekš izsūtot komunikāciju par sesiju, iekļaut , ka pasākums būs ar ieslēgtām kamerām);
        • dators kā ierīce nevis telefons, lai var redzēt visus dalībniekus vienā ekrānā;
        • izdomāt vai un kādus instrumentus varētu izmantot sesijas laikā (power point, whiteboard, metaforiskās kartiņas vai citus).

Klātiene:

        • Vairāk jāpiedomā pie personīgā izskata, kādu iespaidu vēlos radīt;
        • telpas iekārtojums (ierasties laicīgi un iekārtot/ adaptēt telpu (krēsli pusaplī, aplī, rindās bez galda vai sēdēs ap galdu));
        • tehniskais nodrošinājums (flipchart, projektors, printēti materiāli, pareizās vadu pārejas no projektora uz datoru un citi nepieciešamie atribūti);
        • svaigs gaiss (pārliecināties, ka telpa ir vēdināma dabīgi vai mākslīgi, noskaidrot , kā rīkoties ar ventilācijas sistēmu, ja logi nav verami);
        • kafijas pauzes un pārtraukumi, ieplānot tos un informēt dalībniekus iepriekš.

 

NOTEIKUMI

Ļaut dalībniekiem izteikties un veidot šos noteikumus. Tikai pēc tam pielikt no sevis, ja iztrūkst kāds būtisks.

Mans kā kouča būtiskais tops:

        • Cieņpilna izturēšanās un savstarpējā komunikācija;
        • Katrs viedoklis ir svarīgs;
        • Ļaut izteikties (šeit es piebilstu, ka mans uzdevums ir turēt kursu uz mērķi un var gadīties situācija, kad es pārtraucu, lai atgrieztu pie sesijas mērķa);
        • Kā Jūs gribētu, lai es rīkojos , ja rodas nesaskaņas vai konflikts? Ļauju pašiem atrisināt, iejaucos, ņemam pauzi u.c.?
        • Lēmuma pieņemšanas kārtība (ja balsošana , tad vienbalsīgi vai vairākums un cik būs vairākums);
        • Esam klātesoši sesijā, ja ir steidzama nepieciešamība atbildēt uz zvanu, lūgums ieziet no telpas (klātienē) vai izslēgt mikrofonu (online). Pārējā laikā telefonus, datorus un citas ierīces bez vajadzības neizmantojam.

 

MĒRĶIS

Uzstādīt lielo mērķi un sesijas mērķi. Komandu koučingā virzienu/tēmu jau iedevis pasūtītājs, mans kā kouča uzdevums iesaisitīt dalībniekus un vienoties par kopīgu un skaidru lielo mērķi un arī sesijas mērķi. Ja ir bijusi interviju fāze vai ir citi ieejas dati, kas palīdz apjaust esošo situāciju par tēmu, tad šinī brīdī koučs var prezentēt apkopojumu vai kāds dalībnieks var prezentēt citus ieejas datus (piemēram darbinieku, klientu apmierinātības rezultātus, tirgus pētījumus u.c.).

Pajautāt dalībniekiem, ko katrs saprot ar uzstādīto mērķi. Vai visi piekrīt strādāt ar šo mērķi? (īpaši noderīgi konfrontācijas fāzes pārvarēšanai). Kāds izskatīsies rezultāts? (idejas, turpmākās darbības plāns, skaidrība par katra lomu un pienākumiem tālākā procesā, lēmums neiet vai iet uz lielo izvirzīto mērķi u.c.) Ja laiks atļauj, pajautāt katram, kas katram individuāli mainīsies, kad šis komandas mērķis tiks sasniegts. Šī sadaļa var aizņemt visu pirmo sesiju, bet ir ļoti būtiski, lai būtu labs rezultāts, šeit nodefinēt skaidru un visiem saprotamu mērķi. Tas atvieglos pašam koučam darbu turpmākā procesā.

 

SESIJAS GAITA

Kad būtiskākais ir izdarīts un mērķis ir uzstādīts, mana kā kouča loma ir, izmantojot jautājumus, tehnikas, modelēšanu un atspoguļošanu, nonākt pie uzstādītā mērķa. No savas nelielās pieredzes, es varu teikt, ka pēc sarunas ar pasūtītāju, es jau veicu uzmetumu sesijas gaitai , no kā tā sastāvēs un kādas tehnikas es varētu izmantot. Pati pamodelēju situācijas ar potenciālajiem scenārijiem. Svarīgi pieskatīt, lai visi dalībnieki iesaistās, fokuss uz sesijas mērķi , kā arī atlikušo sesijas laiku. Atkarībā no vēlamā sesijas rezultāta, atstāt laiku darbības plānam, nākamajiem soļiem un atbildībām.

Man kā koučam būtu svarīgi arī noslēguma aplis, pajautāt no dalībniekiem, ko paņems priekš sevis no šodienas sesijas. Ja ir plānotas vairākas sesijas, tad vienoties par nākamās sesijas laiku un apkopot, ar ko sāksim nākamo sesiju.

 

2.FĀZES jeb KONFRONTĀCIJAS FĀZES PĀRVARĒŠANA

Ļoti iespējams, ka sesijas laikā dalībnieku starpā var izcelties nesaskaņas un pat konflikti. Šajā fāzē man kā koučam svarīgi saglabāt kouča pozīciju, mieru un neķert paniku. Es sev atgādinu, ka mans mērķis komandu koučingā nav atrisināt konfliktus vai dalībnieku personīgās nesaskaņas (iemesli var būt ļoti daudz un dažādi, sākot no individuālām bērnības traumām līdz subjektīvai personīgai nepatikai pret kādu vai nokavētam tramvajam no rīta). Iedot šim procesam vietu un laiku. Nebaidīties no tā.

Pirmais, kā man šķiet es lielākoties rīkotos, ir apturētu iesaisītās puses un katram pajautātu, kas notika un kas to izraisīja, lūdzot otram neiejaukties. Pajautātu, kas ir vēlamais iznākums no šī konflikta. Var izmantot daļu no 4 situāciju metodes, atkarīgs, cik laika un kāds fons nesaskaņām.

Ja man ir izdevies līdz šim brīdim sesijā noskaidrot noteikumu sadaļā, kā dalībnieki gribētu risināt šādas situācijas, tad tagad par to atgādināt un rosināt uz pašu izvēlēto darbību. Atgādinājums par kopīgu mērķi, kuram visi ir piekrituši, arī ir viens no veidiem, ko izmantot, ja situācija ir saistīta ar mērķi. Var palūgt kādu no malas kļūt par novērotāju un atspoguļot redzēto (piemēram tiešo vadītāju). Ja komandas dalībniekiem, kuru starpā ir nesaskaņas, ir klātesošs vadītājs, tad pēc situācijas, bet var pajautāt arī viņam, kā viņš gribētu rīkoties – risināt šo situāciju tagad sesijas laikā, vai viņi uztaisīt sapulci iesaistītajām pusēm konkrētā laikā un izrunās atsevišķi vai iespējams nesaskaņas ir iracionālas un nepieciešama autoritatīva nostāja no kouča vai vadītāja puses, ka šo sarunu mēs neturpinām šeit, un koučs atgriež uz mērķi.

Grūti teorētiski analizēt šādas situācijas, bet man kā koučam būtu svarīgi, lai pēc nesaskaņām neviens dalībnieks nejūtas izolēts vai izstumts no komandas. Es pieļauju, ka pie ilgstošiem konfliktiem komandā, tas var nebūt realizējams uzreiz, bet šeit atkal palīdzētu, ja koučs ir iepriekš intervējis dalībniekus. Var rekomendēt pasūtītājam pēc sesijas individuālas sesijas ar konkrētu dalībnieku pie nosacījuma, ka viņš pats to vēlas.

 

Nobeigumā gribētu teikt, ka komandu koučings prasa no kouča kā personības lielāku personīgo elastību, paļāvību, iekšēju briedumu un emocionālu stabilitāti, jo nekad nevar paredzēt, kā izvērtīsies cilvēku savstarpējā mijiedarbība. No otras puses, šis process dod milzīgu gandarījumu un prieku, kad redzu, kā cilvēki apvienojas kopīgam mērķim, iedvesmojas viens no otra un reāli rīkojas kopā ceļā uz komandas sasniegumiem.

Informāciju apkopoja un rakstu sagatavoja: Sanita Freiberga

Please follow and like us:

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top