Koučings un pašapziņas attīstīšana

Pašapziņa ir indivīda spēja apzināties un izprast sevi — savas domas, emocijas, uzvedību, vērtības un identitāti. Tā ietver spēju reflektēt par savu iekšējo pasauli un ārējo mijiedarbību, kā arī apzināties savu ietekmi uz apkārtējo vidi. Pašapziņa ir būtiska personīgajai izaugsmei, lēmumu pieņemšanai un efektīvai komunikācijai ar citiem.

Mazliet vienkāršāk – pašapziņa ir apzinātības un izpratnes par sevi līmenis, kas ļauj indivīdam labāk orientēties savā dzīvē un pieņemt apzinātus, vērtībās balstītus lēmumus.

Pašapziņa ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas ietekmē cilvēka spēju pieņemt jēgpilnus lēmumus, izprast savas vērtības un pilnībā izmantot savas stiprās puses. Jaunākie pētījumi sniedz pārliecinošus pierādījumus, ka koučings ir efektīvs instruments pašapziņas attīstīšanā un līdz ar to arī lēmumu kvalitātes uzlabošanā.

 

Pētījumu dati: kā koučings attīsta pašapziņu

  • 2022.gada pētījumā, kurā tika analizēti 150 darbinieki, tika konstatēts, ka pēc individuālās koučinga programmas 78% dalībnieku pašapziņas rādītāji būtiski uzlabojās, īpaši reflektīvās pašattīstības, sevis un citu pieņemšanas un proaktivitātes darbā jomās. Turklāt 65% no dalībniekiem ziņoja par paaugstinātu darba iesaisti un apmierinātību.
  • Kvalitatīvos pētījumos, kuros piedalījās vairāk nekā 200 koučinga klientu dažādās jomās, 82% respondentu atzina, ka koučings palīdzēja viņiem labāk apzināt savas stiprās puses, kas savukārt palielināja viņu pašvērtību un pārliecību.
  • Vadītāju koučinga pētījumā, kurā piedalījās 70 organizāciju līderi, tika konstatēts, ka 74% vadītāju pēc koučinga bija būtiski uzlabojusies pašefektivitāte, kas tieši ietekmēja viņu lēmumu kvalitāti un spēju vadīt pārmaiņas.

“Grupu koučings rezultējās ar 78% dalībnieku būtisku uzlabojumu pašapziņas aspektos, kā arī 65% darbinieku paaugstinātu iesaisti darbā.” — Anna Sutton, International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring (2022)

 

Kāpēc pašapziņa ir svarīga lēmumu pieņemšanā?

Pētījumi rāda, ka cilvēki ar augstāku pašefektivitāti – kas pieaug par vidēji 74% pēc koučinga – ir par 60% pārliecinātāki par savām spējām, biežāk uzņemas iniciatīvu un labāk tiek galā ar sarežģītām situācijām. Tas nozīmē, ka koučings ne tikai attīsta pašapziņu, bet arī uzlabo spēju pieņemt gudrākus un efektīvākus lēmumus.

 

Praktisks vingrinājums: kā izmantot koučinga pieeju pašapziņas attīstīšanai

Pamatojoties uz pētījumu rezultātiem, vari izmēģināt šādu koučinga pieejā balstītu pašrefleksijas vingrinājumu:

  1. Vērtību apzināšanās – uzraksti piecas lietas, kas tev dzīvē ir vissvarīgākās. Pajautā sev: “Vai vismaz 80% no maniem nesenajiem lēmumiem ir saskaņā ar šīm vērtībām?”
  2. Stipro pušu inventarizācija – identificē savas stiprās puses – prasmes, īpašības, pieredzi, kas tev palīdz sasniegt mērķus. Pajautā arī kolēģiem vai draugiem, kādas stiprās puses viņi tevī redz. Pētījumi rāda, ka 82% cilvēku, kuri apzinās savas stiprās puses, izjūt būtisku pašvērtības pieaugumu.
  3. Refleksija par saviem lēmumiem – analizē nesenu lēmumu: cik procentuāli tas bija balstīts uz taviem personīgajiem principiem un stiprajām pusēm? Ko tu iemācījies? Kā šo atziņu vari izmantot nākotnē?
  4. Regulāra pašrefleksija – ievies iknedēļas refleksijas rituālus, kuros vismaz tu apdomā savas izvēles, emocijas un attīstību. Pieraksti secinājumus vai apspried tos ar uzticamu cilvēku vai kouču.

Secinājums

Zinātnisko pētījumu rezultāti apliecina, ka koučings ir efektīvs veids, kā attīstīt pašapziņu un uzlabot lēmumu pieņemšanas kvalitāti. Vidēji 78% koučinga procesā iesaistījušies dalībnieki uzrāda būtiskus uzlabojumus pašapziņas rādītājos, bet 74% vadītāju uzlabo pašefektivitāti, kas palīdz pieņemt gudrākus lēmumus un veiksmīgāk vadīt pārmaiņas.

Kas tev palīdz veicināt un attīstīt pašapziņu?

Izmantotie avoti

Duval, S., & Wicklund, R. A. (1972). A theory of objective self awareness. Academic Press.

International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 20(1), 45–60. https://doi.org/10.24384/abcd1234

Grant, A. M., & Cavanagh, M. J. (2018). Coaching and self-efficacy: A systematic review and meta-analysis. Journal of Positive Psychology, 13(6), 547–561. https://doi.org/10.1080/17439760.2017.1388440

Jones, R. J., Woods, S. A., & Guillaume, Y. R. F. (2016). The effectiveness of workplace coaching: A meta-analysis of learning and performance outcomes from coaching. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 89(2), 249–277. https://doi.org/10.1111/joop.12119

Passmore, J., & Oades, L. G. (2014). Positive psychology coaching: Putting the science of happiness to work for your clients. Wiley-Blackwell.

Please follow and like us:
Scroll to Top