Koučinga pieeju salīdzinājums: Ko rāda dati un kā izvēlēties piemērotāko?

Nav vienas pareizās atbildes uz jautājumu – “kura koučinga pieeja ir visefektīvākā?”. Bet pētījumi piedāvā ieskatu tajā, kas darbojas dažādos kontekstos. Un tas palīdz koučiem pieņemt pamatotus lēmumus par savu pieeju.

Ko rāda pētījumi?

 

Visas populārās pieejas strādā

Meta-analīzes apstiprina, ka neatkarīgi no izmantotās pieejas – vai tā būtu kognitīvi biheiviorālais koučings (CBC), GROW modelis vai pozitīvās psiholoģijas koučings (PPC) – rezultāti ir pozitīvi. Piemēram, psiholoģiski pamatotas koučinga pieejas būtiski uzlabo mērķu sasniegšanu – vidēji par 130%(!!) un pašefektivitāti – par aptuveni 60%. Līdzīgi arī cita meta-analīze uzrāda pozitīvu ietekmi uz individuālo efektivitāti, svārstoties no 43% līdz 74%, atkarībā no konkrētā attīstības mērķa.

Integratīva pieeja dod labākos rezultātus

Kouči, kas apvieno vairākas metodes, viņu klienti sasniedz ievērojamākus rezultātus. Integratīva pieeja apvieno kognitīvās, risinājumu fokusētās un stipro pušu tehnikas. Pētījumi rāda, ka integratīva pieeja – vairāku metožu apvienošana – sniedz vēl labākus rezultātus. Integratīvas pieejas efekts sasniedz aptuveni 71%, kas nozīmē būtisku ieguvumu gan darba sniegumā, gan psiholoģiskajā labklājībā. Šāda pieeja ļauj pielāgoties plašākam klientu vajadzību spektram un dažādiem organizāciju izaicinājumiem, ja runa ir par koučingu organizācijās.

Konteksts ir svarīgs

Individuālais koučings ir visefektīvākais personīgo mērķu sasniegšanai un apmierinātības veicināšanai. Pētījuma dati liecina, ka dalībnieku apmierinātība ar individuālo koučingu bija aptuveni 75%, salīdzinot ar 66% grupu apmācību dalībniekiem un 62% tiem, kuri izmēģināja paškoučingu.

Grupu apmācības ir vērtīgas zināšanu apguvei un prasmju attīstībai lielākā mērogā, īpaši, ja jāstrādā ar plašākām komandām vai jāoptimizē izmaksas.

Savukārt paškoučings jeb pašvadīta attīstība bez kouča atbalsta ir ievērojami mazāk efektīva mērķu sasniegšanā – tā rezultāti būtiski neatšķīrās no tiem, kuri vispār netika iesaistīti attīstības procesā (kontroles grupa).

Kouča uzvedībai ir milzīga nozīme

Pētījumi uzsver, ka neatkarīgi no izmantotā modeļa vislielāko ietekmi atstāj tieši kouča uzvedība. Transformējoša, atbalstoša attieksme, uzticēšanās veidošana un iekšējas motivācijas stiprināšana būtiski uzlabo rezultātus. Augstāka klientu apmierinātība un mērķu sasniegšana ir tieši saistīta ar kouča spēju radīt autonomijas sajūtu un veicināt iekšējo motivāciju

Praktiski ieteikumi koučiem

  • Izmanto integratīvu pieeju – apvieno dažādas metodes atbilstoši klienta mērķiem un situācijai.
  • Personīgai izaugsmei visefektīvākais ir individuālais koučings.
  • Fokusējies uz attiecību kvalitāti – uzticība, autonomija un motivācija ir tikpat svarīgas kā izvēlētā metode.
  • Regulāri pielāgo pieeju, jo klientu vajadzības un mērķi laika gaitā mainās.

Secinājums

Nav vienas ideālas koučinga pieejas, kas derētu visiem. Labākie rezultāti rodas, kad koučs elastīgi apvieno dažādas metodes un pielāgo tās klienta mērķiem un kontekstam. Zinātniskie dati rāda, ka koučinga efektivitāti nosaka ne tikai pieeja, bet arī attiecības, uzticēšanās un spēja pielāgoties

Izmantotie avoti

Wang, Q., Lai, Y.-L., Xu, X., & McDowall, A. (2022). The effectiveness of workplace coaching: A meta-analysis of contemporary psychologically informed coaching approaches. Journal of Work-Applied Management, 14(1), 77–101. https://doi.org/10.1108/JWAM-04-2021-0030

Lai, Y.-L., & Palmer, S. (2019). A meta-analysis of contemporary psychologically informed coaching approaches. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 12(1), 54–70. https://eprints.bbk.ac.uk/id/eprint/44164/1/Coaching%20Psychology%20Meta%20Analysis%20YL%20and%20AM.pdf

Jones, R. J., Woods, S. A., & Guillaume, Y. R. F. (2016). The effectiveness of workplace coaching: A meta-analysis of learning and performance outcomes from coaching. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 89(2), 249–277. https://doi.org/10.1111/joop.12119

Please follow and like us:
Scroll to Top