Kas notiek smadzenēs “Ahā!” brīdī koučinga laikā?

Tā pēkšņā atskārte – “Ahā!” moments – bieži kļūst par pagrieziena punktu koučinga sesijās. Šis pagrieziena punkts ir bioloģiska, mērāma smadzeņu reakcija, kas iezīmē pārmaiņu sākumu. Neirozinātne palīdz saprast, kas tieši tajā brīdī notiek un kā koučs  var veicināt klienta “ahā!” brīžus.

 

“Ahā!” momenta neiroloģija

 

Labās smadzeņu puslodes aktivizācija

Tieši labā puslode ir atbildīga par paternu atpazīšanu, intuīciju un nelineāru domāšanu. Var teikt, ka tā ļauj cilvēkam “just atbildi”, apejot loģisku spriešanu. Šī zona bieži aktivizējas tieši pirms “Ahā!” brīža.

Neironu sinhronija un atalgojuma reakcija

Smadzeņu attēl-veidošanas pētījumi rāda, kad rodas atskārte, īpaši aktīva kļūst priekšējā augšējā temporālā girusa daļa (traks termins, vai ne :D). Tajā pašā brīdī izdalās dopamīns – neirotransmiters, kas rada sajūtu: “Wow, šis ir svarīgi!” Šis ķīmiskais impulss padara “ahā!” momentu spilgtu un motivējošu.

Nedirektīvais koučings veicina atskārtes

Atšķirībā no padomu došanas, kas ir mentoringā, koučings, kurā dominē atvērtie jautājumi, veicina klienta radošās domāšanas zonas. Pētījumi rāda, ka tieši šāda pieeja būtiski palielina iespēju, ka klients piedzīvos “Ahā!” brīdi.

Neiroplasticitāte nostiprina jauno domāšanu

Kad klients gūst dziļu atskārtni, veidojas jauni neironu savienojumi. Tas padara jauno domāšanu pieejamāku arī turpmāk, veicinot noturīgas pārmaiņas.

 

Ieteikumi koučiem

 

  • Uzdod atvērtus jautājumus, kas liek klientam domāt plašāk un dziļāk.
  • Dod laiku klusumam, jo dažreiz tieši pēc pauzes rodas lielākās atskārtas.
  • Izmanto metaforas, vizualizācijas vai radošus paņēmienus, lai iesaistītu smadzeņu daļas, kas apiet loģisko domāšanu.
  • Sviniet “ahā” momentus! Emocionāla pozitīva reakcija nostiprina neironu savienojumus un vairo motivāciju.

 

Lielākās pārmaiņas koučingā notiek, kad mainās domāšana. “Ahā!” moments nav tikai sajūta vien, jo tas ir pierādījums, ka smadzenēs un prātā notiek pārmaiņas.

Kā kouči, mēs nevaram garantēt šos brīžus, bet mēs varam radīt vidi, kur tie kļūst iespējami – un tieši šajos brīžos sākas īstā transformācija.

 

Vai tev bijis kāds “Aha!” moments, ko nekad neaizmirsīsi?

Izmantotie avoti

Emergenetics. (n.d.). The Aha moment and the neuroscience of creativity. Emergenetics International. https://emergenetics.com/blog/neuroscience-creativity-aha-moment/

Kounios, J., & Beeman, M. (2014). The cognitive neuroscience of insight. Annual Review of Psychology, 65, 71–93. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115154

Longhurst, L. (2006). The “Aha” moment in Co-Active coaching and its effects on belief and behavioural changes. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 4(2), 61–74. https://researchportal.coachingfederation.org/Document/Pdf/1996.pdf

Natraj, V. (2012). Aha moments in coaching: Understanding their emergence and impact [Research paper]. iCoach Academy. https://libraryofprofessionalcoaching.com/wp-app/wp-content/uploads/2012/09/AHA-moments.pdf

NeuroLeadership Institute. (n.d.). Neuroscience provides fresh insight into the ‘Aha’ moment. https://neuroleadership.com/neuroscience-provides-fresh-insight-into-the-aha-moment-astd/

At The Core Coaching. (2022). The science behind the “A-Ha” moment. https://atthecorecoaching.com/science-behind-aha/

Please follow and like us:
Scroll to Top