Tuvāk vadītājam – tuvāk paaugstinājumam? jeb Proximity Bias darbībā

“Tuvāk vadītājam – tuvāk paaugstinājumam?” jeb Proximity Bias darbībā

Iedomājies – divi darbinieki: viens sēž birojā, otrs strādā attālināti. Abi čakli, abi spējīgi. Bet – kad pienāk brīdis sadalīt jaunu projektu vai izteikt atzinību, kurš nonāk vadītāja redzeslokā ātrāk? Spoileris – ne tas, kurš Zoom fonā ar palmu.

Kas tas ir par efektu?

Proximity Bias jeb tuvuma aizspriedums ir kognitīva novirze, kas liek mums vairāk uzticēties, novērtēt un pamanīt tos cilvēkus, kuri fiziski atrodas tuvāk. Psiholoģijā tas nav gluži vakardienas atklājums – šī parādība saistīta ar sociālās tuvības efektu un jau sen tiek pētīta organizāciju kontekstā, īpaši attālinātā un hibrīda darba apstākļos.

Šis aizspriedums mūsdienās kļūst aktuālāks nekā jebkad agrāk – kad daļa komandas strādā no mājām, citi – birojā, bet vadītājs… parasti turpat uz vietas ar “biroja biedriem”.

Kā šis efekts ietekmē vadītāju?

Vadītājiem bieži vien nenojaušot, bet “biroja cilvēki” kļūst par “favorītiem”. Viņi biežāk piedalās neformālās sarunās, biežāk tiek pieminēti, biežāk saņem iespējas. Ne tāpēc, ka viņi ir labāki – bet tāpēc, ka ir redzami. Vadītājs intuitīvi domā: “Šis cilvēks vienmēr ir blakus, es zinu, kā viņš strādā!” Un – neapzināti sāk dot priekšroku.

2021.gadā Cilvēkresursu vadības biedrība (SHRM) publicēja vairāk nekā 800 vadītāju aptaujas rezultātus. SHRM ziņoja, ka divas trešdaļas (67%) vadītāju, kas pārrauga attālinātos darbiniekus, atzina, ka uzskata, ka attālinātie darbinieki ir labāk aizstājami nekā darbinieki, kas strādā uz vietas. 42% teica, ka, uzdodot uzdevumus, viņi dažreiz aizmirst par attālinātajiem darbiniekiem. Tas varētu izskaidrot, kāpēc attālinātie darbinieki tiek paaugstināti amatā retāk nekā viņu kolēģi, neskatoties uz to, ka vidēji viņi ir par 15% produktīvāki.

Briesmīgi, vai nē?!

Un kas notiek komandā?

Komanda kļūst polarizēta – biroja “elites” un “tālo satelītu” grupās. Attālinātie darbinieki sāk justies atstumti. Viņi saņem mazāk uzmanības, mazāk iespēju un – bieži vien – arī mazāk atzinības. Tas var novest pie:

        • zemākas motivācijas,
        • sajūtas, ka viņus “nesadzird”,
        • piederības sajūtas zuduma komandai,
        • un… pie lēmuma pamest uzņēmumu.

 

Ko darīt, lai šis efekts nevada Tevi, vadītāj?

        1. Apzinies, ka šāds efekts pastāv. Tiklīdz Tu zini, Tu vari sākt tam pretoties.
        2. Izseko, kam dod iespējas. Vai tās vienmēr tiek dotas biroja cilvēkiem? Uztaisi “mazo ekseli” – pārsteigumi garantēti!
        3. Izveido savu strukturētas komunikācijas sistēmu. Ievies regulāras 1:1 tikšanās un atgriezeniskās saites sesijas visiem komandas locekļiem neatkarīgi no atrašanās vietas.
        4. Normalizē nejaušus zvanu momentus. Ja birojā sanāk ātri aprunāties, dari to arī ar attālinātajiem – bez iemesla, vienkārši: “Kā tev šodien iet?”
        5. Hibrīda darba sapulcēs neesi “tikai birojs”. Ja daļa ir online, esi arī Tu online, pat ja esi birojā. Tas izlīdzina “spēles noteikumus”.
        6. Iesaisti visus – arī klusākos. Tie, kas nav klāt uz vietas, ne vienmēr “iemetīs ideju” skaļi – uzaicini viņus tieši.
        7. Novērtē ieguldījumu, ne klātbūtni. Fiziska tuvība nav ekvivalents darba kvalitātei.

 

Vai redzi tikai to, kas Tev acu priekšā?

Padomā – kad pēdējo reizi Tu uzslavēji kādu, kurš nav Tavā stāvā, Tavā sapulču telpā vai Tavā “kafijas pauzē”? 🤔

🚀 Pamēģini šonedēļ – uzsāc sarunu ar kādu attālināto kolēģi bez konkrēta iemesla. Iespējams, tur atrodas Tava nākamā superzvaigzne!

 

Avoti:

Please follow and like us:
Scroll to Top