Pigmaleona efekts: kā vadītāju gaidas ietekmē darbinieku sniegumu

Pigmaleona efekts: kā vadītāju gaidas ietekmē darbinieku sniegumu

Vai esi dzirdējis par Pigmaleona efektu? Šis psiholoģiskais fenomens saka, ka cilvēki attaisno uz viņiem uzliktās cerības, pie tam neatkarīgi no tā, vai tās ir augstas vai zemas. Ka lai pasaka? 🙄 Pavisam vienkāršoti – ja to domā, ka cilvēks ir “ģēnijs”, tas centīsies par tādu kļūt un, ja domā, ka “idiots” – arī pielāgosies 🤭

Kas tas ir par efektu?

Pigmaleona efekts, jeb gaidu efekts, atspoguļo situāciju, kurā indivīda uzvedību un sasniegumus ietekmē citu cilvēku gaidas. Citiem vārdiem sakot, ja mēs ticam, ka kāds spēs sasniegt augstus rezultātus, viņu sniegums bieži vien pieaug. Un otrādi – zemās gaidas var samazināt indivīda motivāciju un rezultātus.

Pigmaleona efektu pirmo reizi dokumentēja psihologi Roberts Rozentāls (Robert Rosenthal) un Lenore Džekobsons (Lenore Jacobson) 20.gadsimta sešdesmitajos gados. Viņu pētījums tika veikts pamatskolā, kurā skolotājiem tika paziņots, ka konkrēti skolēni (patiesībā izvēlēti nejauši) ir īpaši talantīgi un viņiem prognozējama strauja akadēmiskā izaugsme. Skolotāju uzvedība un cerības mainījās, kas rezultējās šo skolēnu faktiskajā snieguma uzlabošanā. Pētījums parādīja, ka skolotāju gaidas ietekmēja skolēnu rezultātus, veidojot pašizpildošu pravietojumu.

Līdzīgi arī darba vietās – vadītāju cerības un attieksme var tieši ietekmēt darbinieku motivāciju, pašapziņu un produktivitāti. Līdz ar to, šis var kļūt par lielisku vadības instrumentu! 💡

 

Kā to izdarīt?

  1. Nosaki augstus, bet sasniedzamus mērķus, nedaudz izaicini – darbinieki būs motivētāki, ja jutīs, ka viņu potenciāls tiek atzīts un novērtēts.
  2. Sniedz pozitīvu atgriezenisko saiti – fokusējies uz darbinieku stiprajām pusēm un panākumiem.
  3. Izvairies no aizspriedumiem – uztver katru darbinieku individuāli un tici viņu spējām (reizēm pat vairāk nekā darbinieks pats tic savam spēkam).
  4. Attīsti attiecības – veido atvērtu un atbalstošu darba vidi, kurā darbinieki jūtas droši un novērtēti.
  5. Pastāvīgi komunicē savas gaidas – skaidri un konsekventi paud, ko sagaidi no darbiniekiem.
  6. Apbrīno savus darbiniekus un atceries, ja tu domā, ka viņiem neizdosies un ja tu domā, ka izdosies, tev abos divos gadījumos ir taisnība!

Kā būtu, ja nākamgad Tu, vadītāj, uz saviem darbiniekiem paskatītos kā uz ģēnijiem? 😀 Pamēģināsi? 😀

#domā_ko_domā

 

Raksta Autore: Laila Snidzāne

Avots: Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the Classroom: Teacher Expectation and Pupil’s Intellectual Development. Holt, Rinehart & Winston. https://gwern.net/doc/statistics/bias/1968-rosenthal-pygmalionintheclassroom.pdf

Please follow and like us:
Scroll to Top
Scroll to Top