Ne visi klienti koučingā sasniedz vienādus rezultātus un tas arī nemaz nav vajadzīgs un iespējams. Katra cilvēka vajadzības, koučinga procesā izmantotās metodes un dažādi ārējie faktori ietekmē koučinga efektivitāti. Pētījumi rāda, kāpēc šīs atšķirības rodas un ko var darīt, lai sasniegtie rezultāti būtu vienmērīgāki un prognozējamāki. Šodienas rakstā par koučinga rezultātiem.
Kāpēc koučinga rezultāti mēdz atšķirties?
Koučinga metodes nesakrīt ar klienta vajadzībām. Dažādi cilvēki reaģē atšķirīgi uz dažādām koučinga tehnikām. Piemēram, koučings, kas balstīts uz atbalstu un sarunām, var būt efektīvāks emocionālai izaugsmei, savukārt mērķu izvirzīšana un strukturēta pieeja labāk strādā ar rezultātu sasniegšanu. Šeit pieslēdzas kouča pieredze un profesionalitāte izjust klientu un pielietot atbilstošās metodes gan situācijai, gan klienta personībai.
Dažādi koučinga modeļi. Nav vienas metodes, kas visiem derētu vienādi labi. Pētījumi rāda, ka integrētās pieejas, kas apvieno dažādas tehnikas, piemēram, kognitīvi biheiviorālo koučingu un uz risinājumu orientētu koučingu, dod labākus rezultātus. Tomēr efektivitāte joprojām atkarīga no klienta vēlmēm, vajadzībām un situācijas.
Atgriezeniskās saites loma. Interesanti, ka daudzpusīga atgriezeniskā saite no dažādām pusēm (piemēram, vadītājiem, kolēģiem, padotajiem, vienaudžiem) dažkārt var kaitēt, jo rada pretrunīgas perspektīvas un palielina spiedienu uz klientu.
Koučinga norises veids. Klātienes vai tiešsaistes sesijas dod līdzīgus rezultātus, tomēr klientu personīgās vēlmes var ietekmēt iesaisti un koučinga efektivitāti.
Pašvērtējuma kļūdas. Klienti bieži uztver savas pārmaiņas citādi nekā objektīvie novērojumi. Tas var radīt neskaidrību par to, cik patiesībā efektīvas ir koučinga sesijas pēc klienta paša novērtējuma subjektivitātes.
Kā uzlabot koučinga rezultātus un efektivitāti?
1. Apvienot dažādas metodes. Integrēta pieeja, kas ietver kognitīvi biheiviorālo koučingu, pozitīvās psiholoģijas koučingu un citas pieejas, palīdz pielāgot sesijas katram klientam. Šāds elastīgums uzlabo klientu pašsajūtu, veicina mērķu sasniegšanu un uzlabo darba efektivitāti.
2. Pielāgot mērķus individuāli. Koučings būs efektīvāks, ja mērķi tiks veidoti, ņemot vērā klienta vērtības, motivāciju un darba vidi.
3. Attīstīt pašregulācijas prasmes. Kognitīvi biheiviorālās metodes, kas palīdz uzlabot pašapziņu un iekšējo līdzsvaru, veicina ilgtspējīgas uzvedības izmaiņas un apmierinātību darbā.
4. Uzlabot atgriezeniskās saites procesu. Dažkārt vienkāršāka, vienota atgriezeniskā saite (piemēram, tikai no tiešā vadītāja, ja tas ir organizāciju kontekstā) var sniegt skaidrāku un konstruktīvāku ieskatu nekā daudzpusīgas atgriezeniskās saites. Te ir runa par kvalitāti nevis kvantitāti.
5. Balstīties uz pētījumiem. Koučiem jāizmanto metodes, kuru efektivitāte ir zinātniski pierādīta, nevis tikai populāras pieejas vai tendences!
6. Izmantot objektīvus rādītājus. Lai novērtētu progresu, jāizmanto skaidri mērāmi rezultāti, piemēram, uzvedības novērojumi vai darba snieguma rādītāji, ne tikai klientu pašvērtējumi.
Pētījumu atziņas
- Integrētas koučinga pieejas dod labākus rezultātus nekā viena veida metodes.
- Mērķu izvirzīšana ir viens no visstabilākajiem pozitīvajiem ieguvumiem koučingā.
- Klienti bieži nenovērtē reālās pārmaiņas tik precīzi kā objektīvie novērojumi, tāpēc ir svarīgi apvienot abu veidu datus.
Secinājums
Atšķirīgie rezultāti koučingā rodas no dažādiem faktoriem – klientu vajadzībām, izmantotajām metodēm un subjektīvās uztveres. Izmantojot elastīgas pieejas, personalizētus mērķus un objektīvus novērtēšanas rīkus, kouči var nodrošināt stabilākus un prognozējamākus rezultātus.
Koučinga zinātnei attīstoties, arvien svarīgāk kļūst balstīties uz pētījumiem un pierādījumos balstītām metodēm, lai visi klienti no šī procesa iegūtu maksimālu labumu.
Kādas metodes un pieeja Tev un Taviem klientiem koučingā ir visefektīvākās? Dalies ar saviem novērojumiem komentāros!
Izmantotie avoti:
- Workplace coaching: A meta-analysis and recommendations for advancing the science of coaching (2023). PMC10597717.
- The effectiveness of workplace coaching: A meta-analysis of contemporary psychologically informed coaching approaches (2021). Emerald Insight.
- The effects of executive coaching on behaviors, attitudes, and personal characteristics: A meta-analysis of randomized control trial studies (2023). PMC10272735.