Kouču efektivitāte balstās konkrētās prasmēs, kuras apstiprina pētījumi no psiholoģijas, organizāciju vadības un profesionālās koučinga prakses jomām. Šīs kompetences palīdz klientiem augt, sasniegt mērķus un noturēt pārmaiņas.
Galvenās efektīva kouča prasmes
Aktīva klausīšanās un spēcīgu jautājumu uzdošana.
Labs koučs klausās pilnībā – ne tikai vārdus, bet arī pauzes, ķermeņa valodu un intonāciju. Viņš uzdod atvērta tipa, pārdomas rosinošus jautājumus, kas palīdz klientam dziļāk izprast sevi un spert soli uz priekšu.
Emocionālā inteliģence un empātija.
Koučs spēj atpazīt un vadīt savas emocijas, vienlaikus esot empātisks pret klienta pārdzīvojumiem un arī piedzīvojumiem. Empātija rada uzticēšanos un vidi, kurā klients var būt godīgs pret sevi.
Uzticēšanās un drošas attiecības.
Attiecības starp kouču un klientu balstās cieņā un uzticībā. Kad klients jūtas droši, viņš runā atklātāk, uzdrīkstas riskēt un virzās uz pārmaiņām.
Mērķu fokusēšana un skaidra komunikācija.
Efektīvs koučs atbalsta klientu, kad tiek formulēts mērķis un atbalsta klientu, lai saskaņotu darbības, kas ved uz tiem. Sesijās ir skaidrība – abi saprot, kas tiek darīts un kāpēc.
Klient-centrēta pieeja un fokusēšanās uz stiprajām pusēm.
Koučs fokusējas uz to, kas klientam strādā. Viņš palīdz saskatīt resursus, nevis trūkumus, un ļauj klientam uzņemties atbildību par savām izvēlēm.
Pierādījumos balstītas metodes.
Labs koučs nelieto tikai “instinktu” vai tikai intuīciju – koučs izmanto arī papildinošas metodes, kuru efektivitāte pierādīta praksē un zinātnē. Tajā pašā laikā koučs spēj pielāgot tās katram klientam individuāli.
Ko rāda pētījumi?
- Pētījumu kopsavilkumi rāda, ka koučings pozitīvi ietekmē līderību, personīgo attīstību un labbūtību.
- “Koučinga efektivitātes modelis” uzsver uzticēšanos, empātiju, klausīšanos un mērķtiecību kā četrus pamata elementus veiksmīgai koučinga sadarbībai.
- Kompetences kā efektīva komunikācija, attiecību veidošana un izpratnes veicināšana ir centrālās veiksmīgam darbam ar klientu.
Ieteikumi koučiem:
- Sāc ar uzticības un drošības sajūtas veidošanu jau pirmajā sesijā.
- Klausies klātesoši – ne tikai dzirdi, bet arī saproti.
- Regulāri pārliecinies, vai sesijas virziens atbilst klienta mērķiem.
- Seko jaunākajiem pētījumiem un integrē to atziņas savā praksē.
- Atrodi laiku refleksijai un atgriezeniskajai saitei – arī tu kā koučs pats sev.
Secinājums.
Efektīvs koučs ir persona, kas spēj radīt vidi, kurā otrs jūtas sadzirdēts, pieņemts un iedrošināts augt. Kompetence šajā jomā nozīmē ne tikai prasmi uzdot labus jautājumus vai strukturēt sesiju, bet arī spēju būt cilvēkam blakus šeit un tagad brīdī, ar empātisku attieksmi un pilnīgu klātbūtni.
Profesionāls koučs nepārtraukti attīstās – viņš klausās, mācās, reflektē un pielāgojas. Tieši šī apņemšanās būt arvien efektīvākam padara koučingu par spēcīgu izaugsmes rīku.
Kuru no savām prasmēm kā koučs Tu šobrīd attīsti visvairāk?
Izmantotie avoti
Grant, A. M. (2014). The efficacy of executive coaching in times of organizational change. Journal of Change Management, 14(2), 258–280. https://doi.org/10.1080/14697017.2013.805159
Passmore, J., & Fillery-Travis, A. (2011). A critical review of executive coaching research: A decade of progress and what’s to come. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 4(2), 70–88. https://doi.org/10.1080/17521882.2011.596484
Boyatzis, R. E., Smith, M. L., & Beveridge, A. J. (2013). Coaching with compassion: Inspiring health, well-being, and development in organizations. The Journal of Applied Behavioral Science, 49(2), 153–178. https://doi.org/10.1177/0021886312462236
Rock, D., & Page, L. J. (2009). Coaching with the brain in mind: Foundations for practice. Wiley.
International Coaching Federation. (2021). ICF core competencies. https://coachingfederation.org/core-competencies