Loading Pasākumi

« Visi Pasākumi

Sistēmiskā domāšana organizācijās: lomas, robežas un paterni

Novembris 4 @ 18:00 - Decembris 16 @ 21:00

Sistēmiskā domāšana organizācijās: lomas, robežas un paterni

Kaut arī organizācijas pastāv, lai sasniegtu izvirzītos mērķus, realitātē tās bieži kļūst par vietu, kur tiek atkārtoti risinātas vienas un tās pašas problēmas, meklēti vainīgie un pieņemti lēmumi, kas balstīti uz formālām struktūrām, nevis reālo situāciju.

Daži vienkārši piemēri:

        • Organizācijā atkārtojas vienas un tās pašas negatīvās situācijas. Tās atkārtojas arī, ja mainās darbinieki. Sajūta, ka nekas nelīdz problēmu risināšanā.
        • Konflikti un “āžu, vainīgo, liekēžu” meklēšana un komunikācija. Problēmu gadījumā tiek meklēts vainīgais, nevis analizēta sistēma. Tas izraisa bailes, aizsardzības mehānismus.
        • Dokumenti nesakrīt ar realitāti, informācijas plūsmas pretrunīgas. Tiek ieviesti dokumenti un procedūras, kas tiek ignorētas reālajā praksē. Rezultāts – birokrātija bez efekta.
        • Organizācija nepārtraukti risina problēmas, kad tās jau ir kritiskas. Netiek meklēti cēloņi, tiek dzēstas sekas.
        • Organizācija saglabā vecos paradumus, nereaģē uz izmaiņām. Rezultātā samazinās konkurētspēja, efektivitāte.
        • Zema iesaiste, neskaidras lomas un robežas. Nav skaidrs, kurš par ko atbild.

Šādas dinamikas rada spriedzi, neskaidrību un zemu piederības sajūtu. Lai organizācija kļūtu dzīvotspējīga, elastīga un balstīta uz līdzsvaru, ir nepieciešams ieraudzīt to kā sistēmu – ar lomu sadalījumu, informācijas plūsmām un noteiktiem uzvedības paterniem. Šī mācību programma ir radīta, lai palīdzētu pārtraukt “ugunsgrēku dzēšanas” ciklu un iemācītos domāt, vadīt un attīstīt organizācijas sistēmiski.

 

ŠĪ KURSA MĒRĶI:

        • Veidot izpratni par organizācijām kā sistēmām – to struktūru, elementiem, dinamiku un mijiedarbību.
        • Attīstīt dalībnieku kritisko, radošo un sistēmisko domāšanu, veicinot spēju analizēt un mainīt uzvedības paternus un lomas.

 

MĀCĪBU UZDEVUMI:

        • Sniedzot teorētisko un praktisko rīku kopumu, palīdzēt dalībniekiem atpazīt sistēmiskos paternus un lomas savās organizācijās.
        • Pilnveidot izpratni par informācijas plūsmu, atgriezenisko saiti, sistēmisko līdzsvaru un organizācijas uzvedību.
        • Praktiski trenēt sistēmu vizualizāciju, lomu kartēšanu un situāciju analīzi, kā arī attīstīt spēju neitralitātē vērot un vadīt procesus.

 

PĒC MĀCĪBĀM DALĪBNIEKI:

        • Iegūs “kartes” un “atslēgas”, lai saprastu organizācijas procesus un cilvēku uzvedību.
        • Spēs sastrukturēt nesakārtoto vidi un saprast, kā katrs ir iesaistīts.
        • Izpratīs formālās un neformālās lomas, to mijiedarbība un spēs salāgot formālo un faktisko kārtību.
        • Atšķirs uzvedības paternus un varēs identificēt problēmas cēloņus.
        • Spēs paskatīties uz organizācijas notikumiem ar neitralitāti, pieņemt dažādību, redzēt savu ietekmi sistēmā.

Mācību ilgums ir 24 akad.stundas, sadalītas 6 praktiskās nodarbībās tiešsaistē sekojošos datumos:

        • 2025.gada 4.novembrī / 18:00-21:00
        • 2025.gada 11.novembrī / 18:00-21:00
        • 2025.gada 25.novembrī / 18:00-21:00
        • 2025.gada 2.decembrī / 18:00-21:00
        • 2025.gada 9.decembrī / 18:00-21:00
        • 2025.gada 16.decembrī / 18:00-21:00

KURSA PROGRAMMA:

1.NODARBĪBA: Ievads sistēmiskajā domāšanā un pretestība pārmaiņām
        • Kas ir sistēma? Sistēmas elementi: struktūra, lomas, robežas, informācijas plūsma.
        • Sistēmu uzvedība: lineārā un cikliskā domāšana, cēloņu un seku attiecības
        • Sistēmu veidi: vienkāršas vs. sarežģītas.
        • Pretestības veidi un novērošanas prasme kā svarīgākais darbā ar sistēmām.
2.NODARBĪBA: Sistēmu dinamika un uzvedības paterni
        • Organizācijas līdzsvars: dot un ņemt.
        • Organizācija kā atvērta sistēma: ievades, procesi, izlaides, atgriezeniskā saite.
        • Atgriezeniskās saites cilpas: pozitīvās un negatīvās.
        • Tipiskie paterni: ugunsgrēku dzēšana, vainīgo meklēšana, viltus risinājumi, inerces cikli.
        • Kā paterni rodas un kā tos mainīt.
3.NODARBĪBA: Sistēmiskās lomas un robežas
        • Formālās un neformālās lomas. Kad personīgais saskaras ar sistēmas lomām un pieprasījumu. Kurā brīdī pazaudējam savu amatu un pieņemam sistēmas lomas, kā piemēram, dumpinieks, upuris, glābējs, varmāka, drošībnieks, mērķa sasniedzējs u.c.
        • Kā lomas veidojas (sistēmas vajadzība, vēsture, neredzamie noteikumi).
        • Piederības sajūta un robežu izpratne.
4.NODARBĪBA: Informācijas plūsmas un dokumentu realitāte
        • Kā veidojas un uzkrājas informācijas plūsmas organizācijā. Ienākošās un izejošās informācijas plūsmas, kas ietekmē sistēmas dalībnieku uzvedību un lēmumu pieņemšanu.
        • Atšķirība starp “papīra sistēmām” un realitāti. Kāpēc un kam izdevīgi uzturēt divas sistēmas: uz papīra un reālo?
        • Informācijas plūsmas nozīme organizācijā – vertikāli (vadība → darbinieki), horizontāli (starp nodaļām), neformāli (neoficiālās saziņas kanāli)
5.NODARBĪBA: Sistēmfenotipoloģija un sistēmiskie sakārtojumi
        • Kas ir Sistēmfenotipoloģija, sistēmiskie sakārtojumi un kā tos pielietot organizācijas kontekstā
        • Identifikācija (identificējamies ar organizāciju, problēmu, cilvēku), parentifikācija (uzvedamies kā vecāki kādam kolēģim, procesam vai problēmai, aizsargājam kā pāratbildīgie vecāki) un triangulācija (esam kā mediatori starp darbiniekiem, dažādiem organizācijas vadības vai procesu līmeņiem, risinām citu problēmas) organizācijās: kā tās rodas.
        • Kā izkļūt no šiem uzvedības veidiem un sākt veidot ekoloģiskas sistēmas 
6.NODARBĪBA: Sistēmiskais līdzsvars organizācijās
        • Sistēmiskā kartēšana un risinājumu veidošana Sistēmas modelēšana praksē. Kas ir sistēmas vizualizācija – kāpēc tā palīdz?
        • Donellas Meadows ideja par sistēmas ietekmes punktiem (leverage points): Struktūra, informācijas plūsma, noteikumi, lomas un attiecības, pamatparadigmas. Kuri punkti organizācijā ir vieglāk maināmi, kuri rada lielāko efektu
        • “Veco paternu izmešana”: kā identificēt liekos elementus.
        • Kā radīt jaunu, elastīgāku sistēmas modeli.

KURSU VADA:

Joanna Kristīne Golubeva ir mācību trenere, koučs-konsultants, kas vada strukturētas, praktiskas, interaktīvas un iedvesmojošas apmācības, koncentrējoties uz dalībnieku praktisko prasmju attīstīšanu. Viņas pieeja balstās uz jaunākajām  metodēm, nodrošinot efektīvu zināšanu pārnesi un ilgtermiņa rezultātus. Joanna arī ir vairāku metožu autore, kā arī metaforisko kartīšu radītāja “Tarakāni” un “Kurpes un citāti”.

MĀCĪBU MAKSA UN ATLAIDES:

Kursa standartcena ir 420 Eur (ieskaitot PVN). Kursa apmaksa notiek pa daļām!

Rezervējiet sev viszemāko kursa iziešanas cenu!

        • ! Reģistrējoties un apmaksājot avansu 100 Eur vērtībā līdz 2025.gada 1.augustam, kursa cena ir tikai 300 Eur (atlaide 120 Eur vērtībā) ! Kursa apmaksa notiek 3 vienādās daļās – piesakoties un mācību mēnešos !
        • ! Reģistrējoties un apmaksājot avansu 120 Eur vērtībā līdz 2025.gada 1.oktobrim, kursa cena ir tikai 360 Eur (atlaide 60 Eur vērtībā) ! Kursa apmaksa notiek 3 vienādās daļās – piesakoties un mācību mēnešos !

REĢISTRĒŠANĀS KURSAM:

Lai reģistrētu savu dalību kursā, sūtiet savu Vārdu, Uzvārdu, e-pasta adresi un telefonu uz +371 29 412983 vai info@metacoach.lv , mēs sazināsimies ar Jums par tālākām formalitātēm.

Please follow and like us:

Details

Start:
Novembris 4 @ 18:00
End:
Decembris 16 @ 21:00
Event Categories:
, ,
Event Tags:
, , ,

Venue

Online

Organizer

MetaCoach Center
Phone
+37129412983
Email
metacoach.lv@gmail.com
View Organizer Website
Scroll to Top
Scroll to Top