Koučings – psiholoģiskā atbalsta veids, kas virzīts uz klienta apziņas un potenciāla paaugstināšanu, viņa personīgajā ceļā uz mērķa sasniegšanu. (APC – Association of Professional Coaches – definīcija).
Starptautiskās Koučinga Federācijas (ICF) formulējums: “Koučings – tā ir nepārtraukta sadarbība, kura palīdz klientam sasniegt reālus rezultātus savā personīgajā un profesionālajā dzīvē. Koučinga procesa rezultātā klienti padziļina savas zināšanas, uzlabo savu lietderības koeficientu un paaugstina savas dzīves kvalitāti.” Koučings ir mācība, kas radusies psiholoģijas, menedžmenta, filozofijas , loģikas un dzīves pieredzes krustpunktā.
Kas ir koučs? Koučs ir jūsu personīgais panākumu treneris, kas palīdz jums nokļūt no punkta A – esošās situācijas – uz punktu B – vēlamo stāvokli ar vismazāko pretestību un iespējami īsā laika periodā.
Saziņa ar kouču notiek šādi:
Koučs jums uzdod jautājumus mutiski vai testa veidā (iespējams attālinātais koučings interneta vidē), uz kuriem jūs atbildat. Jautājumi tiek virzīti tieši uz to, lai noskaidrotu jūsu attieksmi pret dažādām darbības formām, konfliktu iemeslus situācijās, iekšējās pretrunas un apslēptos talantus. Rezultāti tiek sakārtoti tādā veidā, ka jūs pats saprotat visas savas kļūdas un tālākās darbības virzienus. Tas ir koučinga filozofijas pamats.
Profesionāls koučs:
Palīdz klientiem noteikt savus svarīgākos mērķus un pēc tam tos sasniegt ar vismazāko pretestību;
Palīdz klientiem sasniegt lielākus rezultātus dažādās dzīves jomās, kā viņiem izdotos patstāvīgi;
Fokusē klientus uz to mērķiem, ātrāka rezultāta sasniegšanai;
Pielieto optimālu darbības struktūru, profesionālas metodes un sniedz atbalstu augstas rezultativitātes sasniegšanai.
Koučs jums palīdzēs uzstādīt jaunus mērķus, kā arī mainīt vai koriģēt esošos. Jo gadās tā, ka cenšamies sasniegt citu vai situācijas uzspiestus mērķus, lai gan to īstenošana nesniedz ne panākumus, ne gandarījumu. Saprast, ko jūs patiesi vēlaties un kādi ir jūsu galvenie mērķi – tas ir sarežģīts katra cilvēka personisks uzdevums un viens no koučinga pamata mērķiem. Turklāt koučam nav būtiski, kādā dzīves jomā tiek uzstādīti šie mērķi (ir dažādi koučinga veidi): biznesa, karjeras, personīgās dzīves, interešu vai kādā citā.
Koučs strādā ar:
Klienta iekšējā spēka palielināšanu;
Klienta iekšējā potenciāla palielināšanu un attīstību;
Uz klienta personīgajām vērtībām balstītu mērķu noteikšanu.
Koučinga rezultātā:
Jūs sākat daudz apzinātāk ticēt sev;
Bez kavēšanās uzsākat efektīvākas un fokusētākas darbības, tās neatliekot uz vēlāku laiku;
Pārstājat iecietīgi izturēties pret to, kas jūs “velk uz leju”;
Jums parādās vēlme darboties, un jūs vieglāk sasniedzat rezultātus;
Jūs nosakāt savus primāros mērķus, kurus grūti noteikt bez kouča palīdzības.
Kouči ir cilvēki, kas ir orientēti uz panākumiem un domā sasniegumu kategorijās; tie ir kaut kas pa vidu starp psihoanalītiķi un biznesa treneri.
Mūsdienās koučingā var izdalīt trīs galvenos virzienus (pēc izmantošanas nolūka):
Personīgais koučings. Šajā gadījumā tiek izskatīta cilvēka mērķu sasniegšana un intereses, koncentrējoties uz cilvēka personību un savstarpējām attiecībām ar pasauli un līdzcilvēkiem.
Biznesa koučings. Tas ir kopīgs darbs ar klientu pie viņa profesionālo un privāto mērķu sasniegšanas, kontekstā ar viņa biznesu vai organizāciju. Kā mērķis šajā gadījumā var kalpot biznesa rezultātu un rādītāju uzlabošana, kā arī paša cilvēka karjeras izaugsme.
Korporatīvais koučings. Uzstādīto mērķu sasniegšana vai problēmu risināšana uzņēmuma ietvaros. Ieviešot korporatīvo koučingu, ieguvēji ir visi: nozīmīgākie darbinieki iegūst izpratni par par perspektīvām, skaidrību par virzienu, uz kuru iet uzņēmums, lielu patstāvību, savas iniciatīvas atbalstu. Vadība, savukārt, iegūst lojālus, ieinteresētus, efektīvus līdzgaitniekus. Rezultātā – ieviešot korporatīvo koučingu, uzņēmumā pieaug peļņa. Pēc Starptautiskās Koučinga Federācijs (ICF) datiem, koučinga izmaksu atmaksāšanās ir vienāda ar 5.3 pret 1.
Koučinga rašanās vēsture
Pirms četrdesmit gadiem Timotijs Gelvejs, Hārvardas universitātes profesors un liels tenisa un golfa pazinējs, uzrakstīja grāmatu “Iekšējā spēle tenisā”, kurai sekoja “Iekšējā spēle golfā”. Šajās grāmatās viņš pārskatīja tradicionālos priekšstatus par koučingu, kas iepriekš tika uzskatīti tikai par veidu, kā treneris spēlētājam nodod tehniskās zināšanas.
Timotijs Gelvejs sāka izplatīt ideju par to, ka uzvaru sportā nosaka paša sportista iekšējais stāvoklis, un darbs ar tā dvēseles sāvokli ir ne mazāk svarīgs kā fiziskie treniņi. “Iekšējā” izpratne, kā jau minēts abu grāmatu nosaukumos, norāda uz to, ka domāta nevis spēlētāja tehnika, bet psiholoģiskais stāvoklis: “Sāncensis paša prātā ir daudz draudīgāks par to, kas atrodas blakus golfa laukumā”.
Gelveja ideju iedvesmots, Džons Vitmors, pasaulslavens konsultants un koučs, sāka pielietot šo pieeju arī biznesā. Tieši viņš definēja koučinga būtību kā “cilvēka potenciāla atklāšanu maksimālai viņa efektivitātes palielināšanai. Koučings nemāca, bet palīdz mācīties.”
Tādā veidā sporta principi tika pārnesti uz biznesa vidi, kā arī pēc tam tālāk uz personīgo dzīvi.
Koučs – ungāru izcelsmes vārds, kļuva plaši izplatīts 16. gadsimtā Anglijā, un nozīmēja “preču rati”. 19. gadsmita otrā pusē angļu studenti tā sauca privātos repetitorus. 19. gadsimta deviņdesmito gadu sākumā vārds “koučs” stabili ieņem vietu sporta leksikā kā trenera apzīmējums. Pamazām šī nozīme tiek pārnesta uz jebkuru darbības sfēru, kas saistīta ar konsultācijām.
Pirmie kouči parādījās 70ajos gados ASV. Biznesa vadībā terminu “koučings” ieviesa angļu uzņēmējs Džons Vitmors 90to gadu sākumā.
Koučinga attīstībā izdala 7 etapus:
70.-80. gadi – “rašanās” posms (ASV);
80-to gadu vidus – “izplatīšanās” (ASV);
80-to gadu vidus – “uzplaiksnījums” (Vācija);
80-to gadu beigas – “personāla sistēmiskā attīstība” (Vācija);
90-to gadu sākums – “diferenciācija” (Eiropa, ASV);
90-to gadu vidus/beigas – “popularizēšana” (Eiropa, ASV);
No 2002. gada – “padziļinātā profesionalizācija”.