Pašmotivācija.. uh, cik reizēm tas ir sarežģīti! Labā ziņa – mēs varam sev (vai arī savam klientam) palīdzēt, izmantojot 5 pašmotivācijas stratēģijas! Pašmotivācijas veicināšana ir ne tikai individuāls darbs – koučs var būt lielisks palīgs arī savam klientam katras stratēģijas pieslēgšanā un stiprināšanā.
-
Motivācija “Ar jēgu” (Savienojums ar kaut ko lielāku)
– atrodiet savu “KĀPĒC?” Padomājiet, ko jums sniegs mērķa sasniegšana, kāpēc tas ir svarīgi? Pa godīgo! Ja nepieciešams, pieslēdziet 5K tehniku – secīgi uzdodiet sev 5 kāpēc jautājumus līdz nonāksiet līdz patiesai jēgai vai vērtībām, kas tiks atbalstītas ar šī mērķa sasniegšanu.
Kouča loma, ja strādā ar klientu:
- Palīdz klientam izpētīt viņa mērķa dziļāko nozīmi, uzdodot jautājumus, kas atklāj patiesos motīvus un vērtības.
- Veic 5K tehniku interaktīvā veidā, lai ļautu klientam pašam atklāt savu “kāpēc”.
- Piedāvā vizualizācijas vingrinājumus, kas ļauj klientam izjust emocionālo saikni ar vēlamo rezultātu.
-
Motivācija “Uz” (Pārpilnība)
– laiks salikt savu SMART mērķi. Iztēlojieties gala iznākumu, savu ideālo rezultātu! Ļoti-ļoti konkrēti un specifiski! Kā jūs to varat izmērīt? Kā jūs jutīsieties, kad rezultāts būs rokā?
Kouča loma, ja strādā ar klientu:
- Palīdz formulēt SMART mērķi, strādājot pie konkrētības un izmērāmības.
- Stimulē klientu iedomāties ideālo rezultātu, izmantojot radošās vizualizācijas metodes (piemēram, “diena pēc mērķa sasniegšanas”).
- Atbalsta pozitīvu un motivējošu valodu, kas iedrošina un nostiprina klienta pārliecību par spēju sasniegt rezultātu.
-
Motivācija “No” (Deficīts)
– nedaudz sevi “pabiedējam” – kas “trakākais” notiks, ja šo nedara un nesasniedz? Kāds būs pretējais rezultāts?
Kouča loma, ja strādā ar klientu:
- Ar jautājumu palīdzību palīdz apskatīt arī potenciāli negatīvas sekas, ja darbības netiek veiktas.
- Palīdz līdzsvarot šo stratēģiju, pārvēršot “baiļu faktoru” motivējošā spēkā, lai veicinātu rīcību.
- Stimulē uzdodot jautājumus: “Kas notiks, ja neko nedarīsi?” un “Kā tas ietekmēs tavu dzīvi pēc gada, ja turpināsi stāvēt uz vietas?”.
-
Motivācija “Kā” (Detalizācija, plāns)
– izveidojiet ceļa soļu sarakstu un, jo detalizētāk, jo labāk – “maziem soļiem tālu prom!”
Kouča loma, ja strādā ar klientu:
- Strādā ar klientu, lai izveidotu strukturētu darbības plānu ar konkrētiem soļiem.
- Piedāvā klientam pārbaudīt plāna praktiskumu, atrodot iespējamus šķēršļus un risinājumus.
- Veicina ieradumu veidošanu, sadalot mērķi sīkākos, ikdienā paveicamos uzdevumos.
-
Motivācija “Ielikt sevi rāmjos” (Citu iesaiste un solījums)
– saderēt, apsolīt, atrast sev pārinieku. Skaļi paziņojiet pasaulei vai cilvēkam, kas jums svarīgs! Saderiet ar kādu un uz kaut ko ļoti lielu – tas dos spītu un enerģiju momentos, kad gribēsies padoties!
Kouča loma, ja strādā ar klientu:
- Rosina klientu publiski paziņot savus mērķus vai solījumus.
- Palīdz atrast atbalsta grupu vai pārinieku, kas sniegs atbalstu grūtību brīžos.
- Izmanto spēles elementus, piemēram, simboliskas derības vai izsaka izaicinājumu, lai stiprinātu apņemšanos.
Kad koučs palīdz integrēt šīs stratēģijas, klientam ir ne tikai rīki, bet arī atbalsta sistēma, kas padara mērķa sasniegšanu reālāku un sasniedzamāku.
Pieslēdzot visas piecas motivācijas stratēģijas, mēs stiprinām savu motivāciju un veicinām savu iekšējo spēku mērķu sasniegšanā!