Zemāk atradīsiet 11 kouča kompetences, kas ir izstrādātas, pamatojoties uz Tomasa Leonarda (Thomas J. Leonard) koučinga kompetencēm.
Kompetence Nr. 1 – atbilstība ētiskajām normām un profesionālajiem standartiem. Ētikas normu un koučinga standartu izprašana, kā arī spēja adekvāti piemērot tās visās situācijās, kas rodas klienta koučingā.
-
-
-
- Saprot un neskarti ievēro Profesionālo kouču asociācijas Ētikas kodeksa normas.
- Skaidri nošķir koučingu, konsultēšanu, psihoterapiju un citas profesionālās palīdzības metodes klientiem.
- Ja nepieciešams, iesaka vērsties pie attiecīgā speciālista, prot noteikt, kad tas nepieciešams un kādi ir esošie resursi.
-
-
Kompetence Nr. 2 – koučinga līguma noslēgšana. Spēja saprast, kas nepieciešams katrā konkrētajā savstarpējā mijiedarbībā ar klientu koučinga laikā, un noteikt vienošanos ar iespējamu un jaunu klientu par koučinga norisi un savstarpējām attiecībām.
-
-
-
- Saprot un efektīvi apspriež ar klientu noteikumus un konkrētus parametrus koučingam (piemēram, loģistika, nodarbošanās apmaksa, grafiks, trešo personu piesaistīšana, ja tas ir lietderīgi un pieņemami).
- Panāk vienošanos par to, kas ir pieņemams šajās attiecībās, bet kas nav, kas tiek piedāvāts, bet kas netiek piedāvāts, par kouča un klienta atbildības zonām.
- Nosaka, vai pastāv atbilstība starp koučinga metodēm un iespējamā klienta vajadzībām, kas nodrošinās koučinga efektivitāti.
-
-
Kompetence Nr. 3 – uzticības saistību izveidošana ar klientu. Prasme radīt drošības un atbalsta apstākļus, kas nodrošina pastāvīgu savstarpēju cieņu un uzticību.
-
-
-
- Izrāda patiesas rūpes par klienta labklājību un nākotni.
- Pastāvīgi demonstrē savu personīgo veselumu, godīgumu un patiesumu.
- Slēdz skaidras vienošanās un pilda solījumus.
- Demonstrē cieņu pret klienta personību, uztveri un apmācības stilu.
- Nodrošina pastāvīgu atbalstu un uztur jaunus uzvedības un darbības modeļus, ieskaitot tos, kas attiecas uz riska pieņemšanu un bailēm no neveiksmes.
- Vaicā klientam atļauju veikt koučingu jaunajās, vēl neierastajās klientam jutīgajās jomās.
-
-
Kompetence Nr. 4 – koučinga klātbūtne. Spēja būt pilnībā apzinātam un radīt nepiespiestas attiecības ar klientu, demonstrējot atklātu, elastīgu un pārliecinātu uzvedības manieri.
-
-
-
- Apzināti savstarpēji mijiedarbojas un paliek elastīgs koučinga procesā, “dejo” pašreizējā brīdī.
- Atrodas kontaktā ar savu intuīciju un uzticas cita iekšējām zināšanām, ieklausās iekšējā balsī.
- Ir atvērts nezināšanai un pieņem riskus.
- Redz daudz veidu, kā strādāt ar klientu, un katru reizi izvēlas visefektīvāko.
- Efektīvi izmanto humoru, radot viegluma un enerģijas izjūtu.
- Pārliecinoši maina perspektīvas un eksperimentē ar jaunām iespējām paša darbībās.
- Demonstrē uzticību darbam ar spēcīgām emocijām, spēj sevi kontrolēt, neļauj klienta emocijām dominēt un samulsināt sevi.
-
-
Kompetence Nr. 5 – aktīva klausīšanās. Spēja pilnībā koncentrēties uz to, ko saka un ko noklusē klients, izprast teiktā būtību klienta vēlmju kontekstā un atbalstīt klienta jūtu un domu izteikšanas procesu.
-
-
-
- Koncentrē uzmanību uz klientu un viņa plāniem, nevis saviem plāniem, kas radīti klientam.
- Dzird, kas rūp klientam, un liek viņam šaubīties par to, kādi ir viņa mērķi, vērtības un pārliecība par to, kas ir iespējams, bet kas nav.
- Nosaka atšķirību starp vārdiem, intonāciju un ķermeņa valodu.
- Apkopo, pārfrāzē, atkārto un atspoguļo klienta teikto, lai pārliecinātos par izpratnes precizitāti un pareizību.
- Atbalsta un iedvesmo, pieņem, pēta un veicina klienta jūtu izpausmes, uztveres, bažu, pārliecības, pieņēmuma utt. pastiprināšanu.
- Integrē un būvē procesu, pamatojoties uz klienta ideju un piedāvājumu.
- Rezumē vai saprot, ko saka klients, un palīdz viņam sasniegt mērķi, nevis aizrauties ar gariem aprakstiem.
- Ļauj klientam nolaist tvaiku vai izskaidrot situāciju, nedaloties spriedumā, nepieņemot kādu virzienu, lai pārietu uz nākamajiem soļiem.
-
-
Kompetence Nr. 6 – spēcīgu jautājumu uzdošana. Spēja uzdot tādus jautājumus, kuri atklāj informāciju, kas nepieciešama, lai klients saņemtu maksimālu labumu no savstarpējās mijiedarbības ar kouču, un veicina koučinga attiecības.
-
-
-
- Uzdod jautājumus, kas atspoguļo klienta aktīvu uzklausīšanu un viedokļa izpratni.
- Uzdod jautājumus, kas provocē atklājumu norisi, apskaidrību, kas atmodina mērķtiecību un aktivitāti (piemēram, tādus, kas izaicina klienta pieņēmumus).
- Uzdod atvērtus jautājumus, kas rada lielāku skaidrību, jaunas iespējas vai zināšanas.
- Uzdod jautājumus, kas virza klientu uz viņam vēlamo, bet neprasa no klienta rast pierādījumus vai atskatīties atpakaļ.
-
-
Kompetence Nr. 7 – tieša saziņa. Spēja efektīvi komunicēt koučinga sesijas laikā un izmantot to valodu, kas rada vislielāko pozitīvo ietekmi uz klientu.
-
-
-
- Daloties ar kaut ko un dodot atgriezenisko saiti, runā skaidri, precīzi un tieši.
- Skaidri formulē un pārformulē, veic refreimingu, lai palīdzētu klientam saprast, noskaidrot, ko viņš vēlas vai par ko viņš nav pārliecināts, paskatoties uz citu perspektīvu.
- Skaidri izklāsta koučinga mērķus, sesijas programmu, tehniku, metožu vai vingrinājumu pielietošanas mērķus.
- Izmanto piemērotu un cienījamu valodu sarunā ar klientu (piemēram, izvairās no diskriminācijas dzimuma vai rases dēļ, neizmanto specifiskus tehniskos terminus, žargonismus).
- Izmanto metaforas un analoģijas, lai palīdzētu ilustrēt svarīgu domu vai izveidot vārdisku ainu.
-
-
Kompetence Nr.8 – apziņas stimulēšana. Spēja integrēt un precīzi novērtēt daudzus informācijas avotus un interpretēt to tā, lai palīdzētu klientam apzināties notiekošo un tādējādi sasniegt plānotos rezultātus.
-
-
-
- Izskatot un vērtējot klienta jautājumus un lietas, iziet ārpus teiktā, neļauj sevi noķert uz āķa klienta aprakstā.
- Apjautājas, lai panāktu dziļāku izpratni, apziņu un skaidrību.
- Nosaka un atklāj klientam tā/tās pamatā esošās tēmas un rūpes, tipiskos un pastāvīgos veidus, kā uztvert sevi un apkārtējo pasauli, atšķirības starp faktiem un to interpretāciju, neatbilstību starp domām, jūtām un rīcību.
- Palīdz klientam atklāt sevī jaunas domas, pārliecību, sajūtas, emocijas, noskaņojumu utt., kas pastiprina viņa spēju veikt aktīvas darbības un sasniegt to, kas viņam ir svarīgs.
- Atklāj klientam plašākas perspektīvas un iedvesmo mainīt viedokli un atrast jaunas darbības iespējas.
- Palīdz klientam redzēt dažādus savstarpēji saistītus faktorus, kas ietekmē viņu un viņa uzvedību (piemēram, domas, emocijas, ķermenis, fons, vide).
- Dalās ar insaitiem tā, lai tie klientam būtu noderīgi un nozīmīgi.
- Nosaka izglītošanas un izaugsmes stiprākās puses un pamatjomas, kā arī to, kam svarīgāk ir pievērst uzmanību koučinga laikā.
- Lūdz klientam noteikt atšķirību starp viduvējiem un nozīmīgiem jautājumiem, situatīviem un atkārtojošiem uzvedumiem, kad konstatē neatbilstību starp deklarējamo un darbību.
-
-
Kompetence Nr. 9 – darbību projektēšana. Spēja kopīgi ar klientu izveidot nepārtrauktas mācīšanās iespējas koučinga laikā un dzīvē/darbā, lai veiktu jaunas darbības, kas efektīvāk novedīs pie koučinga procesā plānotajiem rezultātiem.
-
-
-
- Organizē prāta vētras un palīdz klientam noteikt tās darbības, kas ļaus viņam demonstrēt, nostrādāt un padziļināt zināšanas.
- Palīdz klientam koncentrēties un sistemātiski studēt nosprausto mērķu sasniegšanai būtiskākās konkrētās problēmas un iespējas.
- Iesaista klientu alternatīvo ideju izpētē un risināšanā, variantu un attiecīgu lēmumu pieņemšanas novērtēšanā.
- Atbalsta aktīvos eksperimentus un pašapzināšanu, kur klients savā darbā un dzīvē uzreiz mēģina to, kas bija apspriešanas un izpētes priekšmets sesijas laikā.
- Atzīmē klienta panākumus un spējas, veicinot viņa tālāku izaugsmi.
- Izaicina klienta pieņēmumus un viedokļus, provocējot jaunu ideju rašanos un radot jaunas iespējas darbībām.
- Atbalsta vai izvirza klienta mērķiem atbilstošos viedokļus un, nesimpatizējot nevienam no tiem, pārliecina viņu izskatīt tos.
- Palīdz klientam “Darīt! To! Tieši! Tagad!” koučinga sesijas laikā, nodrošinot tūlītēju atbalstu (atbalsta darba spriegumu, “atsaiti”), veicina sarežģītu uzdevumu uzstādīšanu, taču līdz ar to atbalsta mācību komfortablu tempu.
-
-
Kompetence Nr.10 – mērķu plānošana un nostādne. Spēja izstrādāt efektīvu plānu koučingam ar klientu un ievērot to.
-
-
-
- Apkopo savākto informāciju un nosaka ar klientu koučinga plānu un attīstības mērķus, kuri skar problēmas, kā arī nosaka galvenās jomas, kas prasa izpēti un attīstību.
- Veido plānu, kas paredz konkrētu (sasniedzamu un izmērāmu) rezultātu iegūšanu un ietver sasniegšanas termiņus.
- Veic grozījumus plānā, ja tas nepieciešams koučinga procesā un ja mainās situācija.
- Palīdz klientam atrast un piekļūt citiem mācīšanās resursiem (piemēram, grāmatām, citiem speciālistiem).
- Nosaka un norāda pirmos klientam nozīmīgos panākumus.
-
-
Kompetence Nr. 11 – progresa un atbildības pārvaldība. Spēja noturēt uzmanību uz to, kas ir svarīgs klientam, un atstāt atbildību veikt darbības uz klienta pleciem.
-
-
-
- 1. Skaidri pieprasa no klienta darbības, kas viņu virzīs uz priekšu pretī viņa paša nospraustajiem mērķiem.
- Seko notiekošajam, vaicājot klientam par tām darbībām, par kurām tas uzņēmās saistības iepriekšējās sesijās.
- Uzzina, ko klientam izdevās izdarīt, ko viņš bija iemācījies, ko apzinājās no iepriekšējās sesijas vai sesijas norises laikā.
- Efektīvi sagatavo, organizē un pārskata kopā ar klientu sesijā saņemto informāciju.
- Neļauj klientam noiet no ceļa starp sesijām, koncentrējot uzmanību uz koučinga plānu un iecerētajiem rezultātiem, darbību plānu un tēmām nākamajai sesijai/-ām.
- Fokusējas un koučinga plānu, bet paliek atklāts uzvedības un darbību korekcijai, pamatojoties uz koučinga procesu un virziena maiņu sesijas laikā.
- Ir spējīgs pārslēgties kopbildes mērogā uz to, kur virzās klients, diskusiju konteksta izveidošanu un to, kur klients vēlas nokļūt.
- Aktivizē klienta pašdisciplīnu un liek viņam atbildēt par to, ko, pēc paša teiktā, viņš grasās veikt, par plānoto darbību rezultātiem un konkrēto plānu ar noteiktu laika formātu.
- Attīsta klienta spēju pieņemt lēmumus, strādāt ar atslēgjautājumiem un attīstīties (saņemt atgriezenisko saiti, noteikt prioritātes un apmācības tempu, reflektēt un mācīties no pieredzes).
- Pozitīvi izaicina klientu, pievēršot uzmanību tam faktam, ka viņš nav veicis atrunātās darbības.
-
-