Savā dzīvē un arī darbā esam sastapuši simtiem cilvēku, ir būts tūkstošiem sarunās un miljoniem dažādās situācijās.. Tad kāpēc ir tā, ka ar vienu cilvēku mēs uzreiz atrodam kopējo valodu un ir sajūta, ka esam pazīstami sen, bet ar citu arī pēc ilgāka laika ir sajūta, ka otrs ir no citas planētas?
Kāpēc viens runā tā, ka vārdu nevar iespraust, bet no otra labi, ja pāris vārdus pa dienu dzirdēsi? Kāpēc viens metas ar galvu notikumu virpulī, bet otram par vismazākās pārmaiņas sagādā lielas galvassāpes?
Ko darīt, lai kolektīvā šo dažādību pārvarētu un kā zināt kā ar katru komunicēt, ko sagaidīt, lai sasniegtu vislabāko rezultātu? Kā dažādi cilvēku tipi ir nosakāmi?
Šodien par cilvēku dažādību! Jā, mēs esam dažādi, un tas ir lieliski! Ir tikai jāsaprot kā labāk ar otru komunicēt, kā pilnveidot savi un komanda kļūst par īstu “mūžīgo dzinēju”.
Parunāsim mēs par to uz vienas ļoti vienkāršas tipoloģijas piemēra. DISC uzvedības modeli pirmo reizi ierosināja fizioloģiskais psihologs Viljams Moltons Mārstons 1928. gadā savā grāmatā “Normālu cilvēku emocijas”.
_________________________________________________________________________________
Nelielam ievadam..
-
-
- (!) Atcerieties, ka nav pareizas un nepareizas uzvedības vai informācijas uztveres vai pasniegšanas veida. Katra persona savā raksturā apvieno noteiktas iezīmes, kas piemīt visiem cilvēkiem lielākā vai mazākā mērā.
- (!) Ja jums izdosies uzzināt, kā noteikt, kuram uzvedības tipam pieder konkrēta persona, reaģējot atbilstoši šī cilvēka rīcībai, jūs spēsiet kontrolēt saziņas procesu un ietekmēt to.
- (!) Zinot kā cita persona un arī jūs pats vislabāk uztverat informāciju, jūs padarīsiet komunikācijas procesu daudz efektīvāku un produktīvāku.
-
Kas ir uzvedība?
Uzvedība ir veids, kā persona darbojas vai nedara neko. “Uzvedība var būt apzināta vai neapzināta, redzama vai slēpta.”. Un tās galvenās komponentes ir:
-
-
- darbi un rīcība,
- verbālā sastāvdaļa: vārdi, vārdu nozīme, runas veids, intonācija,
- neverbālie elementi: ķermeņa valoda (žesti, skatiens, gaita),ģērbšanās stils un aksesuāru izvēle..
-
_________________________________________________________________________________
DISC modelis ir balstīts uz diviem galvenajiem kritērijiem:
-
-
- kā cilvēks uztver vidi, kurā viņš darbojas (tā ir labvēlīga vai naidīga);
- kā persona darbojas vai reaģē konkrētās situācijās (aktīvi darbojoties vai reaģējot).
-
Uzreiz vienosimies, ka NAV labāks vai sliktāks uzdevības tips! Visu uzdevības tipu cilvēkiem būtu jābūt kolektīvā, jo tieši tad var runāt par komandu, kurā dalībnieki viens otru papildina, un kura var iet uz priekšu, veikli izmantojot saredzētās izdevības un turoties pretīm izaicinājumiem un sarežģījumiem! Nepastāv arī “tīro” tipu – parasti viens zars ir vadošais un kāds ir attīstīts mazāk – cilvēka izaugsmes zona un potenciāla “nesapratnes zona” komunikācijā ar citiem cilvēkiem un to izpratnē.
Savos semināros par šo tēmu es izmantoju putnu metaforu – tas palīdz savilkt paralēles un arī padara izziņas procesu jautrāku. Izmantosim tos arī šodien! 🙂
D – Dominant
“Ērglis” Dominējošais tips |
I – Interactive
“Papagailis” Ietekmējošais tips |
|
|
|
|
C – Conscientious
“Pūce” Analītiskais tips |
S – Supportive
“Dūjiņa” Draudzīgais tips |
|
|
|
Lasot tālāk katra “putna” detalizētāku aprakstu, jūs noteikti atpazīsiet savu vadošo tipu, ja tomēr ir vēlme, tad ir izstrādāti arī vairāki testi, ko var pildīt pašam vai arī komandā. Dažas bezmaksas saites atradīsiet raksta beigās.*
D – DOMINANTE / DOMINĒJOŠAIS jeb “ĒRGLIS”
Šī uzvedības tipa cilvēka galvenais iekšējais jautājums ir “Kāds labums būs man?”, tā kā, ja spēsiet uz to atbildēt, tad gūsiet sev lielisku atbalstītāju un cilvēku, kuru praktiski nekas nevar apstādināt! Šis cilvēks ir darītājs!
-
-
- Galvenais motivātors: Uzvara
- Galvenais demotivātors: Sakāve
-
Tieši tas arī ir tā iekšējais dzinulis, kas padara to arī par azartisku, uz konkurenci vērstu un reizēm arī neiecietīgu un stūrgalvīgu savu mērķu sasniegšanā! Jo vairāk šī tipa uzvedība piemīt cilvēkam, jo vairāk uz to skatoties gribās pateikt: “Nu, viņš / viņa jau ies pāri līķiem, ka tik savu sasniegt!”
Vislabāk katru tipu var atpazīt tieši stresa un krīzes situācijās. “Ērglis” ir tas, kas reaģēs ar uzbrukumu, agresiju. Sliktakajā gadījumā – pret jums, labākajā – metīsies strādāt un risināt situāciju. Tieši “ērglis” pirmais uzlocīs piedurknes un ies darbobies kopā ar visiem (visdrīzāk pats pirmais, pēdējais arī aizies, jo spēks radīsies burtiski no nekurienes). Ja cilvēks jums prasa “kas jādara?”, jūsu priekšā ir “ērglis”!
Vēl dominējošo tipu raksturo:
|
|
|
“Pieaudzis ērglis” (lasi – cilvēks, kas cītīgi ir piestrādājis pie pašattīstības) ir lielisks vadītājs, kas droši iet jebkurā krīzē iekšā, risina, uzņemas atbildību par paveikto un arī savu komandu. Tomēr, ja atpazini šo “putnu” sevi – esi uzmanīgs ar savu nepacietību – tev ir tieksme uz neapdomīgiem soļiem un tendence palaist garām riskus, kā arī citu cilvēku emocijas un iespējamo pretestību, kas bieži dārgi maksā.
I – INTERACTIVE, INFLUENTIAL / IETEKMĒJOŠAIS vai “PAPAGAILIS”
Šī “putna” mīļākais iekšējais jautājums ir “Kas vēl to dara?”. Šīs uzvedības tipa cilvēks noteikti nevarēs paveikt lielas lietas vienatnē, tam ir jābūt uzmanības centrā – nodrošini to un tavā komandā būs fantastisks citu cilvēku iedvesmotājs un pārmaiņu “pārdevējs”! Šis cilvēks ir runātājs un iedvesmotājs!
-
-
- Galvenais motivātors: Uzslava
- Galvenais demotivātors: Vienaldzība
-
Šie ir cilvēka galvenie dzinuļi un spēka avots. Šis cilvēks ir vērsts uz sabiedrību – bez cilvēkiem, komunikācijas, apbrīna un savu personību sāk ciest un justies slikti! Tie ir “katras kompānijas dvēseles”, kas piesaista sev uzmanību uzreiz ienākot telpā – ar skaļu balsi, lielo runāšanu un pat ar savu ārējo izskatu.
“Papagaili” ir viegli atpazīt lielā stresa momentos – šie cilvēki uzreiz sāk “norunāt” savu stresu un, ja nebūs ar ko šeit un tagad, tad sāks zvanīt kādam un tomēr savu panāks. Un negaidiet, ka pietiks ar vienu reizi – šis cilvēks runās, zvanīt un stāstīs vairākas reizes – viens un tas pats stāsts ar katru reizi krāšņāks. Ja cilvēks jums saka “tas ir jāapspriež!”, jūsu priekšā ir “papagailis”!
Ja šis tips dominē cilvēkā, tad noteikti atradīsi vairākus no šiem raksturojumiem:
|
|
|
“Pieaudzis papagailis” (lasi – cilvēks, kas cītīgi ir piestrādājis pie pašattīstības) ir lielisks vadītājs, kas iedvesmo cilvēkus iet uz priekšu, rada vīziju, “aplipina” ar savu entuziasmu, māk “pārdot ar